zondag 20 juli 2014

Samenvatting CCI (computervaardigheden)

Samenvatting CCI

Internet and research
Scholar.google.com is een belangrijke zoekfunctie. Voordelen; net als google veel info, gebruiken de hele tekst, geeft gelijk aan hoeveel versies er zijn en wie het heeft geschreven, makkelijk te zoeken.  
Gebruik scholar samen met tijdschriften en bibliotheken. Google scholar verbetert zichzelf en werkt het beste als je een heel specifieke titel noemt.
Voor wetenschappelijke artikelen die betrouwbaar zijn kun je het best google scholar gebruiken.

Introduction Office, Help, File types and Languages settings
Getting around in office 2010
Word is het belangrijkste programma en het meest gebruikt. Wanneer men gaat naar
Bestand => Settings =>automatic correction and ribbon (balk bovenin) kunnen hier worden veranderd.
Control C=> copy
Control P=> paste
Control N=> New file
ALT twee seconden vasthouden voor keys om verder te klikken.

F1 => Help functie => table of contents (soorten woordenboekje) om een uitgebreider overzicht te krijgen.
Ook via google kan je via de zoekfunctie antwoorden vinden, dit kost vaak wel  meer tijd.
Daarnaast kan youtube ook heel functioneel zijn om how-to’s te vinden.

De compability pack kan handig zijn om oudere versies om te zetten, hiermee kunnen sommige formatting instellingen verwijderd zijn. Dit kun je ook veranderen bij save as, opslaan als; word document of iets anders. Dit kan ook worden gedaan bij opties, opslaan, bestanden opslaan in deze indeling.

PDF = portable document format
Save as PDF kan heel handig zijn zodat mensen het niet kunnen veranderen. Adobe reader kan ook heel makkelijk worden gedownloaded om dit te kunnen bekijken.

Windows language instellingen kunnen makkelijk worden veranderd bij clock, language and region in het control panel menu => change keyboards or other imput methods => change keyboards => default imput language => US international

Word 2010
Outline
View –navigation pane, hierbij kan je de headings in het document zien en kan je makkelijk door het document heen gaan.
View-outline, hierdoor kan men de structuur van de tekst zien. Vaak 3 levels of headings, met de pijltjes kan men de subhoofdstukken naar boven en naar beneden schuiven. Met de horizontale pijl kan men de hoofdstukken promoten (hoger level) en demoten.

Using styles
Headings zijn ontzettend handig om een duidelijke structuur aan te brengen binnen een tekst. Wanneer men erop gaan staat kan de kleur van deze tekst worden veranderd.
Table of contents is handig voor een overzicht. Men gaat naar references en table of contents om deze ze maken.
Change styles is handig om stel even duidelijke headings te maken.

Via opslaan als reeks met snelle stylen kan je je eigen ontworpen style opslaan en vaker gebruiken.

Als je zelf een standaard formatting wilt maken moet je op kop rechtermuisknop klikken, wijzigen en dan opmaak voor uitgebreidere opties. Via opmaak kun je dan naar short cut keys en een eigen combinatie maken om zo sneller de formatting te kunnen doen.

Page lay-out and printing
Onder het kopje, manage styles/stijl wijzigen, zit een klein pijltje, klik hierop en op normal en dan opmaken beperken tot toegestane stijlen (hierdoor kun je sommige opties niet meer gebruiken).
Het document kan je ook beschermen door te gaan naar file, info, protect document, restrict editing

Via page-layout -> oriëntation -> landscape

Dubbelklik in de footer area (onderaan de pagina’s ), is hetzelfde voor elke footer. Kan ook via insert -> footer
Page  layout -> page break
Het rare P teken bovenaan is om enters te laten zien, wanneer je er weer op klinkt verdwijnen ze. 

Page break (control + enter) veranderen. Via page- setup voor hele document.

Using tables
Via lay-out kan je ze op alfabetische volgorde zetten.
Wanneer je figuren invoegt en als één groep wil behandelen moet je ze selecteren met de cntrl-key en dan met rechtermuisknop op group klikken.
Smart is een makkelijke vorm van diagrammen maken die helpful kunnen zijn.

Other subjects
Om belangrijke tekstinformatie (schrijver) aan het einde van de tekst toe te voegen ga je naar;
Insert -> Quick parts -> Fields en klik op de gewenste informatie.

Templates
Een template is een al klaargemaakte setting/lay-out, zo hou je altijd dezelfde stijl in hetzelfde bedrijf.
Ga naar new from existing via file => new => new from existing

Document review
Comments plaatsten bij een word document wordt nu wel heel makkelijk. Ga naar review (controleren), track changes. Wanneer je hier weer op klikt naar de veranderingen kun je ze niet meer aanpassen. Wanneer je klikt op Final- Show markup en op de veranderingen klikt kun je ze aannemen of ‘rejecten’. Wanneer je klikt op reject al track changes, hierbij kun je alle comments ongedaan maken.
Je kan dit met meerdere mensen in een één document doen. Klik op new-comment, hiermee kun je toevoegingen geven zonder de tekst te veranderen…Wanneer je de comments niet wil meekopiëren klikt men op; print (file-menu) en dan op print all pages en verwijder print mark-up.
Ga naar review => set proving language hier kan je de taal aanklikken, klik op controletaal instellen.

References
Via preferences kan men een table of contents invoegen, wanneer men deze aanklikt met de rechtermuisknop => update en zo blijft deze zich steeds aanpassen aan de gemaakte veranderingen.
Via insert table of contents kan je deze aanpassen aan je eigen voorkeuren.
Via preferences => insert footnote
Als je op met de rechtermuisknop op de footnote staat, klik op note-options om de cijfervolgorde te
wijzigen. Convert to endnote kan ook als je op de rechtermuisknop klikt.

Important formatting and lay-out options
Klik op multilevelnumbering (1,2,3) zo kan je de hoofdstukken nummers geven. Hierbij veranderen de hoofdstukken wel automatisch.
Insert -> format pagenumers -> start at 3 (paginanummering start vanaf 3)
Om bijv. pagina 6 te nummeren met 5 moet je eerst een section break inserten, vervolgens link to previous uitzetten en dan pas beginnen met nummeren.
Je kan een caption bij een foto houden door;
References; insert caption; home paragraph properties(op de home page) ; keep with next

Powerpoint 2010
Design
View => Slide master => Als je de eerste pagina verandert, veranderen alle pagina’s mee + logo’s
Notes
View => notes page om alle notities te zien
File => printm => print lay-out => notes pages
Hierdoor print je niet alleen de lay-out van de powerpoint maar ook de aantekeningen.
Distribution, packaging and embedding fonts
Ga naar slide show => klik op use presenter view, hiermee ziet de beamer alleen de eerste pagina en kan jij wel de gehele slideshow bekijken. Ook kan je de resolutie aanpassen, wel goed testen anders kan het niet duidelijk worden en leesbaar.
Als je je speciale opties ook wil opslaan, ga naar save as -> tools -> embed fonts in the file
Wanneer je bestand erg groot is, verklein dan de foto’s door te gaan naar -> file -> save as -> tools -> compress pictures -> screen (kleinere ppi). Via info kan je de bestandsgrootte bekijken.

Via save and send zijn allerlei opties mogelijk;
`Send using email -> via hier kan je ‘m opslaan als PDF
`Create a video -> op internet zetten als filmpje (op youtube bijvoorbeeld)
`Save to sharepoint -> met andere mensen kunnen werken in hetzelfde bestand
`Package presentation on CD -> presentatie met geluid doorgeven

Excel 2010
Copy and move data
Hele pagina’s kopiëren door middel van helemaal links A0 te klikken. Via paste special kan je ook alleen de waardes laten kopiëren. Door op de sheet onderaan te klikken kan de naam worden veranderd.
Om hele worksheets te gaan kopiëren gebruikt men rechtermuisknop in het onderste menu -> move or copy -> create a copy en benoem naar welke worksheet je de info wilt kopiëren.

Using data
Als je de data op volgorde wil hebben =>
Selecteer de data die je wil gebruiken => data => sort => kies de rij die je wil gebruiken als sorteerdata

Als je een filter wil gebruiken ga naar
Data => filter => pijltje onder elke rij => number filter en klik hier welke optie je wil.

Formulas and functions
Met functies kun je in excel allerlei leuk e dingen doen. = gebruik je altijd voor het maken van een som. Dus bijv. =SUM (C3:C7)

Moeilijkere functies kan men vinden via het rare { tekentje bovenin.
Als je op de onderkant van de cel klikt, rekent hij de formule uit voor de gehele rij.

Relative and absolute references
Door dollar tekens voor rijen en kolommen te plaatsen worden ze absoluut en kan je er makkelijker mee rekenen ($G$3).

Pivot table reports and charts
In pivot tables worden de waardes niet automatisch geupdate, hierbij moet je naar => options => refresh met pijltjes. Om een eigen pivot table te maken;
Selecteer data => kies pivot table onder het kopje insert => kies new worksheet => row labels en values zijn nodig => count of value

Charts
Voor het invoegen van een grafiek;
Ga naar insert => selecteer de data die je wil gebruiken => line => select data => verwijder de verkeerde info en selecteer de goede. Wanneer je de chart wil verplaatsen => move chart => new sheet. Klik hier ook voor de opmaak. Bij layout kan je de informatie zoals de titel van de grafiek invoegen door op de grafiek te gaan staan en dan naar chart title.
Om de kleur van de lijn te veranderen klik rechtermuisknop => format data series => change color.

Sparklines
Sparklines kan men maken door de data te selecteren => kies insert => line

Conditional formatting
Om speciale formatting te gebruiken voor cellen in excel ga naar => home => conditional formatting => data base => hoe positief en negatief een getal is. Hierbij moet je wel alle data die je wil gebruiken selecteren.

Protection
Info => protect workbook om je werkboek te berschermen voor buitenstaanders. Ga naar file => save as => general options en kies password. Met dit wachtwoord kan men dus nog wel aanpassen maar niet onder dezelfde bestandsnaam opslaan, wel onder een andere.
Wanneer je bepaalde cellen per se wil beschermen en anderen niet, kies rechtermuisknop => format cells => protection. Als je gaat naar review (oftewel controleren), dan kan je ook gaan naar protect sheet.

Range names
Namen van datasheets kan men noemen door de cellen te selecteren => define namen.
Formulas => name manager

Page setup and printing
Printfuncties in excel => via afdrukbereik => remove page breaks.  Om de schaal te kunnen aanpassen ga naar page layout => scale hier kan je of kiezen voor 1 page (makkelijk printen) of zelf percentages kiezen. Kies voor Fit all collums on One Page en kies de optie landscapa wanneer  er veel informatie is. Voor een header + footer ga naar => page setup via pagina indeling (vierkantje en pijltje onder bij alinea en ook bij styles) => header or footer.





Copy, paste & linking
Difference between copy, paste and linking
Wanneer men alles wil selecteren, kies control + A. Wanneer je speciaal wil plakken kies plakken speciaal in de ribbon/hoofdmenu. Kies hier niet-opgemaakte tekst om tekst zonder plaatjes te gaan kopiëren. Wanneer je bijvoorbeeld in One Note wil plakken zonder plaatjes, ga dan de tekst kopiëren in notepad deze ondersteunt alleen tekst zonder plaatjes en vanuit hier kun je kopiëren.
Wanneer je hele sheets uit excel wilt kopiëren, kies plakken speciaal en picture. Hierdoor past alles wel op de pagina, hiermee alleen niets veranderen. Wanneer je de control key inhoudt en klikt kun je meerdere dingen selecteren.

Embedding versus linking
Door linking kunnen veranderingen in excel ook in word worden doorgevoerd, dit scheelt veel tijd. Embedding daarentegen zorgt ervoor dat word en excel gescheiden blijven, dit kan handig zijn als je de opmaak in word duidelijker wil hebben. Toch kan linking ook erg gevaarlijk zijn, als men documenten niet goed opslaat.
Wanneer je kopieert en wil dat de pagina’s gelinkt worden, kies past link => microsoft excel chart object.

OneNote 2010
OneNote kan er handig zijn om dingen op te slaan zoals links, documenten en geschreven notities. Elke notebook is verdeeld in sections. Rechts boven in kan men nieuwe pagina’s toevoegen en links bovenin nieuwe worksheets aanmaken. Met de rechtermuisknop hierop staan kan zorgen voor nieuwe kleuren. Hierin kan men ook editen in onenote, toevoegen van tekst is makkelijk omdat je overal waar je klikt kan beginnen. Wanneer je hele pagina’s wilt toevoegen, kies windowskey + S => via hier kan je ze ook naar onenote sturen via web door de gewenste tekst te selecteren. Met de pennenstreekgum kun je hele delen bijgetypte tekst verwijderen. Ook kan je hier zelfgemaakte video invoegen. Daarnaast kan je onderstrepen wat jij belangrijk vindt.

Microsoft Outlook 2010 and Outlook Web Access
PIM = Personal Information Manager, met kalenders. Klik op new item => hier kan je dus een hele nieuwe afspraak maken, zonder kiezen van kalender. Dit is dus een super handige, en makkelijke tool. Door op de rechtermuisknop te klikken kan men een nieuwe map maken wanneer je erop gaat staan. Het is handiger om als laatste het aan-emailadres toe te voegen, anders kan je hem per ongeluk gelijk al verzenden => vervolgens komt hij in sent items. In kalender kan je klikken op new meeting en versturen naar iemands emailadres, vervolgens komt hij gelijk in je email te staan. Om handtekening toe te voegen ga naar file => options => mail => signatures. Toevoegen word aan email kan of via het word document of klik attach file. Outlook via web. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten